Tema
Nettopp startet (1 p.)
Godt i gang (2 p.)
Kommet langt (3 p.)
Eksemplarisk (4 p.)
7.1 Systemer for å melde, analysere og forebygge
Noen uønskede hendelser meldes, men leder lukker dem ofte uten at det iverksettes tiltak.
Leder behandler meldingene, og det fører noen ganger til forbedring.
Medarbeidere får presentert oversikter over meldingene.
Leder behandler og analyserer meldingene.
Sammen med medarbeiderne brukes erfaringene til forbedringer.
Leder oppfordrer medarbeidere til å melde fra.
Leder og medarbeidere jobber systematisk sammen for å analysere nesten-uhell og uønskede hendelser.
Erfaringene brukes aktivt til forbedring.
7.2 Møteplasser for læring og erfaringsutveksling
Møtene våre brukes ikke til læring av uønskede hendelser.
Medarbeidere diskuterer og lærer av nesten-uhell og uønskede hendelser, men dette er ikke satt i system.
Lederne sørger for at møter brukes både til å diskutere og lære av det som går bra, av nesten-uhell og av uønskede hendelser.
Ledere legger til rette for at medarbeidere lærer av det som går bra, av nesten-uhell og av uønskede hendelser.
Medarbeidernes erfaringer etterspørres og følges opp.
Enheten ser resultater av forbedringsarbeidet i hverdagen.
7.3 Innspill fra pasienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere om forbedringer
Det er ikke rutiner for å ta imot innspill fra pasienter, brukere, pårørende eller samarbeidspartnere.
Det er utviklet rutiner for å håndtere innspill fra pasienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere, men det er tilfeldig hvordan
disse benyttes.
Innspill fra pasienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere blir tatt imot og behandlet etter gjeldende rutiner.
Innspill fra pasienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere etterspørres og verdsettes.
Innspillene brukes i systematisk
forbedringsarbeid.