Tema
Nettopp startet (1 p.)
Godt i gang (2 p.)
Kommet langt (3 p.)
Eksemplarisk (4 p.)
Medarbeidere identifiserer seg ikke som del av et tverrfaglig team.
Rolleforståelse og gjensidig respekt varierer innad i teamet.
Medarbeidere identifiserer seg som del av et tverrfaglig team, men enhetens team fungerer ulikt.
Alle medarbeidere føler tilhørighet i et tverrfaglig team, rollene er avklart, men etterleves ikke alltid.
Alle medarbeidere føler tilhørighet i et tverrfaglig team, og er trygge på egen og andres rolle og respekterer
disse.
5.2 Opplæring og trening i kommunikasjon og team.
F eks bruk av ISBAR
Leder prioriterer ikke opplæring eller trening i kommunikasjon eller arbeid i team.
Noen team har fått opplæring og trening i kommunikasjon eller arbeid i team.
Mange team har fått opplæring og trening i kommunikasjon eller arbeid i team.
Opplæring og trening gjennomføres systematisk.
Medarbeidere som har behov, får tilbud om opplæring og trening i kommunikasjon eller arbeid i team.
Ledelsen ser behov, etterspør og tilrettelegger for økt kompetanse.
5.3 Kommunikasjon og dialog
Det oppstår ofte misforståelser både internt, og med pasienter, brukere og pårørende, på grunn av mangelfull kommunikasjon. Dette blir sjelden fulgt opp.
Kommunikasjonen er som regel god, men av og til oppstår det misforståelser.
Kommunikasjonen er god og strukturert og misforståelser avklares raskt.
Alle praktiserer en god og strukturert kommunikasjon.
Leder går foran med et godt eksempel og griper også inn der det er nødvendig.