Tema
Nettopp startet (1 p.)
Godt i gang (2 p.)
Kommet langt (3 p.)
Eksemplarisk (4 p.)
Enheten har etablert rutiner på noen områder, men det er usikkert om de etterleves.
Enheten har etablert rutiner på noen områder.
Medarbeiderne har noe kunnskap om rutinene, men opplæringen er ikke satt i system.
Det er etablert rutiner for de viktigste områdene.
Det er tilrettelagt for systematisk opplæring i rutinene.
Enheten har etablert rutiner som er kjent og etterleves.
Medarbeiderne har tilstrekkelig kunnskap om rutiner og utfører sine oppgaver på en faglig forsvarlig og omsorgsfull måte.
Ikke alle medarbeidere er godt nok kjent med sitt ansvar og sin rolle.
Det skjer ofte at prosedyrer og rutiner ikke følges.
Medarbeidernes ansvar og roller er kjent og etterleves i noen grad.
De fleste prosedyrer og rutiner følges.
Medarbeidernes ansvar og roller er kjent.
Prosedyrer og rutiner etterleves.
Medarbeiderne kjenner sitt ansvarsområde og opptrer ansvarlig i sine roller.
Hvis prosedyrer og rutiner ikke følges, begrunnes dette faglig og blir fulgt opp.
4.3 Ivaretagelse av alle involverte ved uønskede hendelser
Det er ingen rutiner for hvordan medarbeidere, pasienter, brukere og pårørende skal ivaretas.
Medarbeidere opplever ofte at det blir utpekt syndebukker ved uønskede hendelser.
Det er rutiner, men etterlevelsen er svak.
Medarbeidere er redde for å bli utpekt som syndebukk ved uønskede hendelser.
Rutiner er godt etablert, men følges ikke alltid.
Medarbeidere opplever ikke at noen blir utpekt som syndebukk ved uønskede hendelser.
Medarbeiderne, pasienter, brukere og pårørende som er involvert i uønskede hendelser blir ivaretatt på en korrekt og respektfull måte.
Ledelsen følger opp forbedring
på systemnivå.